Anvelopa reprezinta o carcasa de constructie complexa, din mai mult straturi, care este montata pe o janta a rotii. Partea care absoarbe socul de la mers este cauciucul sau polimerul, cu un model tiparit, care, de regula, indica directia de rotatie a anvelopei. Desenul este aplicat pe banda de rulare. Banda de rulare este zona de lucru care creeaza conectarea masinii cu drumul.
Anvelopele sunt clasificate dupa urmatoarele criterii:
● dupa tipul modelului de rulare – directional, nedirectional (universal), asimetric;
● privind specificul aderentei la carosabil – vara, iarna, universal;
● prin caracteristicile de relief ale benzii de rulare – simetrice, asimetrice;
● din punct de vedere al rigiditatii – tare – pentru a conduce pe un drum uscat, moale – pentru umed;
● in scop functional – masini, vehicule de marfa;
● in directia de atasare a firelor in cordon (va permite sa determinati capacitatea de incarcare a masinii si presiunea necesara pentru pompare) – diagonala (firele se incruciseaza, rigiditate mai mare, presiune mai mica la pompare), radiala – firele sunt paralele intre ele – mai putine straturi ale cordonului, greutate mai mica.
Anvelopele universale sunt mai nesigure in timpul condusului, iar cele directionale ofera o mai buna aderenta la viteza mare, pe timp umed. Daca determinati corect directia din spatele rotirii anvelopelor, efectul de acvaplanare dispare, ceea ce garanteaza o buna aderenta a cauciucului in balti.
Anvelopele fara camera, in cazul unei intepaturi, isi mentin elasticitatea pe mult timp. Cauciucul se strange in jurul obiectul care a patruns in anvelopa. Nu se supraincalzeste la miscare, din cauza eliminarii caldurii prin partea deschisa (metalica) a jantei. Spre deosebire de anvelopele cu camera, la acestea sunt cerinte mai mari pentru jante, sunt necesare etansari suplimentare la jonctiunea jantei si a cauciucului, iar instalarea este mai complexa.
Diferenta dintre anvelopele diagonale si cele radiale este corect determinata numai prin marcajul- Radial – r. Anvelopele diagonale nu au un indice de litera. Marcajul acestora este reprezentat prin denumirea TT- functionarea cu camera. Diferenta conteaza pentru cei care pun accent pe viteza.
Unele tipuri de anvelope nu au directia indicata, de exemplu anvelopele Kama. La alte modele pot fi asemenea insemnari: Left – stanga; Right – dreapta; outside este exteriorul, inside este interiorul.
Recent, producatorii au inceput sa produca mai mult roti simetrice, deoarece este imposibil sa prezicem care se va deteriora. Procesul de inlocuire:
● slabiti elementele de fixare;
● utilizati cric pentru a ridica masina;
● desurubati elementele de fixare pana la capat;
● scoateti anvelopa;
● instalati una noua;
● fixati treptat roata; – nu strangeti elementele de fixare pana la capat;
● coborati cricul;
● strangeti elementele de fixare.
De asemenea, trebuie sa intelegeti ca este imposibil sa folositi agenti anticoroziune pe drum pentru prelucrarea elementelor de fixare. Puteti afla exactitatea echilibrarii prin absenta unor sunete, parca de lovitura. Aceeasi metoda poate fi folosita pentru a determina instalarea corecta.
Montarea este imposibila fara echilibrarea rotatiei pe o masina speciala. Nu este posibil sa instalati o anvelopa fara o camera, daca nu aveti echipament adecvat. De asemenea, nu puteti pune anvelope de la producatori diferiti, la aceeasi masina. Amortizarea va fi diferita, ceea ce poate duce la defectare. Este important sa nu economisiti pe anvelope bune, schimbarea sasiului este mai costisitoare.